Podczas zajęć “Zespołowe projekty artystyczne” Słuchacze II roku pod okiem Andrzej Sągina zorganizowali akcję sprzątania okolic Parku im. Cichociemnych Spadochroniarzy AK. Do wydarzenia zaprosiliśmy Urząd Dzielnicy Ursynów m. st. Warszawy, który wyposażył uczestników w rękawice ochronne, worki na śmieci oraz zorganizował transport odpadków.
O akcji #TRASHCHALLENGE napisał lokalny portal Halo Ursynów, a na miejscu towarzyszył nam zespół redakcyjny TVP Warszawa. Dzięki społecznej postawie Słuchaczy WSR udało się zebrać 15 worków zawierających łącznie ponad 100 kilogramów śmieci. Wśród najciekawszych znalezisk wymienić można: patelnię, bluzy i podeszwę buta. Dominowały jednak typowe odpady “rekreacyjne”: jednorazowe opakowania, butelki, niedopałki papierosów i metalowe kapsle.
Teren wokół Górki Kazurówki to jedno z najchętniej odwiedzanych przez mieszkańców Ursynowa miejsc. Oferuje liczne atrakcje pozwalające aktywnie spędzić czas na świeżym powietrzu. Poza znanymi trasami rowerowymi znajduje się tu także ogrodzony wybieg dla psów, wydzielone miejsce pod ogniska i pikniki, siłownie plenerowe i trasy spacerowe. Co ciekawe, większość terenu jest zagospodarowana społecznie dzięki inicjatywom lokalnym i wsparciu z budżetu partycypacyjnego.
Władze Dzielnicy planują w tym miejscu park z prawdziwego zdarzenia, jednak nie wiadomo kiedy słowa zamienia się w czyny. Tymczasem za pozostawione w parku odpady odpowiadają jego użytkowcy. Mamy nadzieję, że nasz #trashchallenge będzie miał nie tylko doraźne skutki i wpłynie na kształtowanie postaw i świadomość ekologiczną naszych Sąsiadów.
Akcja ma także na celu pokazanie wpływu reklamy i social mediów jako inspirujących działania społeczne - zazwyczaj reklamy kojarzymy z zaśmiecającym krajobraz billboardem lub ulotką, która także szybko staje się odpadem. Tutaj działania, które podjęli Słuchacze miały zgoła innych charakter. Stworzyli grafiki, informacje prasowe, skontaktowali się z mediami i zadbali o widoczność wydarzenia w social mediach.