Projektowanie reklam prasowych to zajęcia w trakcie których słuchacze i studenci realizują zadania inne niż na większości zajęć twórczych. Prace semestralne (zaliczeniowe) mają bowiem charakter komercyjny. Powstają na podstawie briefów. Ich zadaniem jest więc nie tylko “podobanie się”, ale także przekazanie pewnych informacji i osiągnięcie celu perswazyjnego, czyli przekonanie odbiorców komunikatu reklamowego do określonych działań, sprowokowanie ich do pewnych przemyśleń, skłonienie do zmiany postawy bądź wyobrażenia na temat produktu, marki, firmy. Wszystkie elementy przekazu poza logo marki, a więc nie tylko elementy ilustracyjne, ale także tekstowe (nagłówki, treść, slogany) są wykreowane przez autorów prac.
Tworzenie prasowego przekazu reklamowego nie jest jednak łatwe, wymaga połączenia wielu umiejętności, nie tylko technicznych. Odbywa się bowiem na trzech różnych poziomach: stricte kreatywnym (koncepcji, idei, pomysłu), wizualnym (art directoring) i językowym (copywriting). Przy tym nie jest to twórczość dowolna i swobodna, jak typowa działalność artysty, gdzie właściwie wszystko zależy od jego pomysłu. Autor reklamy musi dostosować się do szeregu wymogów strategicznych i graficznych zawartych w briefie, napisanym lub zaakceptowanym wcześniej przez klienta-reklamodawcę.
Dwa lata temu, będąc studentką Politechniki Warszawskiej, zapisałam się do WSR na projektowanie graficzne. Była to jedna z moich najlepszych decyzji. Rok później dostałam pracę jako grafik i od tego czasu zarabiam na tym, co faktycznie lubię robić. Lubię minimalizm i prostotę, a moim ulubionym obszarem graficznym jest działalność plakatowa. Moim marzeniem jest zostanie dyrektorem kreatywnym.
Marta Chróstowska
Projektowanie graficzne
Wykładowcy prowadzący zajęcia z reklamy prasowej: Aneta Siejka i Sławek Wojtkowski.